Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rotebaner

+8
Alma
Love Bergström
Mimmi
Tove
Johan Nylin
Carl Nordblom
Karin Gustafsson
Emil Rogvall
12 posters

 :: Off :: Utrustning

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Love Bergström mån mar 25, 2013 12:49 pm

Jag vill egentligen inte heller ha enhetliga fanor, jag vill ha standardiserade (höhö) standar utanför varje tält och sedan valfria fanor i strid. Visserligen helst utan massa plotter men det blir väll upp till varje rote Razz
Love Bergström
Love Bergström

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Alma mån mar 25, 2013 12:52 pm

Enskilda rotefanor låter bra. Det är coolt med enhetlighet, men jag köper argumentet "hitta roten i fält" Smile

(Och Emil; har vi en rotediskussion om fanutformning på forumet? Var?)
Alma
Alma
Gardist

Antal inlägg : 51

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall mån mar 25, 2013 1:11 pm

Alma skrev:(Och Emil; har vi en rotediskussion om fanutformning på forumet? Var?)

Den har råkat ske på facebook i vår rotegrupp. Ska lägga ut rådande tanke om hur det ska/kan se ut här på forumet ikväll.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall mån mar 25, 2013 1:23 pm

Jag ska försöka sammanfatta hittills för enkelhets och beslutsprocessens skull.

- Rotarna kan/bör/vill ha varsin fana (flagga fäst vid stång, avsedd att bäras i strid när det är praktiskt och snyggt). Denna är ännu inte standardiserad, men den ska vara falkig till sin design och får gärna ha med nån symbol för truppslaget.

- Varje rote kan ha baner (hängande rote-flagga-ish) om de så önskar. Detta är helt frivilligt och behöver inte standardiseras.

- Vi behöver komma fram till mått på fana.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Carl Nordblom mån mar 25, 2013 3:31 pm

I brist på andra förslag föreslår jag:
100 x 100cm med diagonal grön/gul
Alternativt delad horisontellt grön/gul uppe/nere
I sidenimitation(man får ha riktigt) för rätt flax..
Applicera vad ni vill.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Mimmi mån mar 25, 2013 3:51 pm

Jag föreslår en standardisering i stil med den Carl föreslår, men att vi inte har kvadratiska mått, utan lite mer utpräglat rektangulär. Typ samma proportioner som ett A4 tycker jag är snyggt. Kanske lite korttjockare.
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall mån mar 25, 2013 4:17 pm

Jag vill verkligen, verkligen inte att vi alla rotar har samma bakgrund. Det gör det bara svårare att se vilken som är ens egen och tar bort den lilla egna kreativitet som man har utrymme för som cordov. Bara den är falkig och har rotenumret på tycker jag det funkar.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Carl Nordblom mån mar 25, 2013 5:07 pm

Bra poäng Emil. Ingen atandardgrund låter bra. Jag tänker att kvadratisk fana blir lite avståndstagande från moderna landsflaggor och då de är kortar i bredd vajar de utan att kräva så mkt vind. Men det är liksom ingen stark åsikt jag har :p

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Niclas B mån mar 25, 2013 6:14 pm

baner är coolt men vad skall vi ha dem till ? Jag känner direkt att det blir svårt att ta dem till slagfältet då jag inte är sugen att ge upp vapenförda falkar för att vifta runt på en flagga och i lägret så skulle de mest markera en lägerplats ?

Inte emot dem har bara lite svårt att se NÄR vi skall använda dem.

Niclas B

Antal inlägg : 52

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Carl Nordblom mån mar 25, 2013 6:49 pm

Som jag se det har vi några banner hängandes som markerar roten i lägret. Sen har vi fanor -i princip en flagga- som vi tar med i strid för att på avstånd markera var roten befinner sig men mest för att vinna striden psykologiskt.
Jag vill att vi skiter i fanheder eller vad man kallar det. Inga problem att kasta fanan i marken och storma med vapen alltså. Då får vi så mkt färg, volym och ljud(om de görs i siden eller sidenimitation så att de smattrar i vind)som möjligt i strid samtidigt som vi i princip inte förlorar stridande.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Harleqin mån mar 25, 2013 9:18 pm

Som gammal scout har jag en del erfarenhet av patrullflaggor, så jag ska väl blanda mig i diskussionen.

Jag föreslår rektangulära fanor, 100*60 cm på en stång på två meter. Hög nog att synas, men inte så lång att den är ivägen. Jag anser också att varje fana bör ha både gula och gröna inslag, men att utformningen i övrigt är upp till varje rote. Fanor med samma storlek där samma färger används ger intryck av likformighet, och de olika designerna gör att man snabbt känner igen varje rote.


Harleqin

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 25, 2013 9:24 pm

Ni som pratar om rektangulära fanor, tänker ni er att de står eller ligger ner (som moderna flaggor)?

Om nu inte fanorna ska se likadana ut, varför ska de ha samma form? Det är ju enklare att se skillnad på dem ju mer olik formen är.

Jag föreslår att tyget ska vara fladdrigt (gärna siden), färgerna grönt och gult ska finnas med, och ytan ska vara mellan 0,5 och 1 kvadratmeter.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Harleqin mån mar 25, 2013 9:39 pm

Jag tänker mig kortsidan mot stången, som på en nutida flagga. Men långsidan mot stången kan ju också vara snyggt. Lite jobbigare att bära dock om halva stångens längd täcks av fanan.

Samma storlek på fanorna ger som jag skrev intryck av enhetlighet. Det ska synas att vi alla är cordover och falkar från samma fana. Olika former ger ett mer spretigt intryck, som om vi vore ihopskrapat legoslödder från gillesländernas alla hörn. Det är ju så ocordovsk att man vill ropa på saliten!

(Någonstans i texten här ovan minskar min seriositetsgrad något)

Harleqin

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Carl Nordblom mån mar 25, 2013 10:02 pm

jag tänker att för långa(i"bredd")fanor är mer störande för omkringvarande personer och kan vara svårare att "samla ihop". De flesta 1300-talsfanor jag hittar har trekantsflärpar i änden, typ kombo fana/vimpel. Historisk inspiration i all ära men jag kan tycka att det blir lite väl lego-medeltid över det :p
Jag hittar knappt någon i "moderna" proportioner, men en hel del i antingen rektangulär eller högre-än-bred form.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall mån mar 25, 2013 10:21 pm

Alright. För att sammanfatta föreslår jag

- En rektangulär fana med måtten 100x60, med kortsidan mot stången, på en ca 2 meter stång.

- Denna fana är fri för roten att utforma under förutsättning att den andas falkighet och går huvudsakligen i grönt och gult. Den ska symbolisera roten och kunna vara en samlingspunkt för densamma.

- Materialet är siden eller sidenimitation, för att få till ett snyggt fall.

Kan vi enas kring detta?
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall tis mar 26, 2013 12:56 am

Det här med siden alltså. Finns det nåt i falkfärg? Nån som har länk eller tips?
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Maria Rodén tis mar 26, 2013 1:09 am

Kerstin på Medeltidsmode har iaf haft gult siden (det är slut för tillfället då jag köpte det sista i höstas). Utöver det har hon bland annat vitt. Hon ska få in nya tyger nu under våren, men jag vet inte exakt vad det blir. Hon är dock väldigt trevlig att ha kontakt med, så det är bara att maila eller ringa om det är av intresse.

www.medeltidsmode.se

Maria Rodén

Antal inlägg : 3

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall tis mar 26, 2013 11:40 am

Som ett exempel på en rotefana kan jag f ö visa den jag vill ha till vår skytterote 33. Smile

Rotebaner - Sida 2 Skyttefanafrforumet
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson tor mar 28, 2013 11:24 pm

Jag viker mig för önskemålet om fyrkantighet och bifaller Emils sammanfattande förslag. Ingen har heller sagt emot det. Betyder det att vi har enats?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Robert_Ö fre mar 29, 2013 9:09 am

Jag tycker att siden/sidenimitation ska vara en rekommendation, inte ett krav. I övrigt bifall.
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Carl Nordblom fre mar 29, 2013 9:27 am

Vi fnular lite på en länk vi fått. Siden från Indien för ca 120:-/5-7m omönstrat. Det är samma sida som gazawat/urmanerna använt. Jag försöker bara hitta runt på sidan först. Den jag fick den av köpte genom deras e-baysäljare.
"Sushila art" heter de.

Rekommendation låter rimligt.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner - Sida 2 Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan


 :: Off :: Utrustning

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet