Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rotebaner

+8
Alma
Love Bergström
Mimmi
Tove
Johan Nylin
Carl Nordblom
Karin Gustafsson
Emil Rogvall
12 posters

 :: Off :: Utrustning

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Rotebaner Empty Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall sön mar 03, 2013 11:29 pm

Ärade kamrater,

Arr har godkänt att rotar kan ha egna, mindre, baner. Åtminstone min skytterote och kanonjärerna tänker göra slag i saken. Är det några fler rotar som känner att de vill ha det?

Och ska vi standardisera storleken på dem? Hur stort är lagom? 70x150 cm?
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 04, 2013 8:07 am

Jag tycker absolut vi ska standardisera storleken. Men jag är osäker på om 150 cm räknas som "mindre". 50 x 100 cm känns mer lagom för en rote tycker jag.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall tis mar 05, 2013 2:18 am

Mig gör det inte så mycket, bara det är ett stående baner rimligt att ha på en pinne i lägret och som kan bäras med i fält nån gång. Ca 50x100 känns rimligt för min del. Smile
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Carl Nordblom tis mar 05, 2013 11:09 am

Personligen ser jag hellre flaggor än standar. Alltså sidomonterade som går att rulla ihop runt stången eller vifta med och som smattrar i vinden istället för toppmonterade som snurrar okontrollerat runt stången och är otympliga och därför mindre lockande att ta med i fält. Personal humble opinion.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall tis mar 05, 2013 3:55 pm

Jag betvivlar att vi kommer ta med dem ut i fält särskilt ofta alls ändå. Typ förstriden och slutstriden.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Johan Nylin tis mar 05, 2013 8:57 pm

Jag är böjd att instämma med Carl av praktiska såväl som av rent estetiska skäl. Tycker att det vore stiligare med fanor eller vimplar till rotarna och ett banér till fanan.

Jag är dock notorisk dysestetiker och har väldigt svårt att greppa vad som är snyggt och vad som är fult.
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson ons mar 06, 2013 9:38 am

Ja! Flaggor till rotarna. Av estetiska skäl.
Målat siden (eller sidenimitation) fladdrar snyggt i vinden.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Tove ons mar 06, 2013 11:15 am

Tror också på sidoflagga, blev massa problem med baneéret på LSDU.

Tove

Antal inlägg : 2

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Johan Nylin ons mar 06, 2013 2:00 pm

Snabb genomgång av terminologi så att vi pratar om samma saker, eftersom flera personer (inklusive jag) verkar blanda ihop saker och ting:

Ett standar är ett tygstycke som hänger från en horisontal stång som i sin tur sitter på en vertikal stång.

En fana är ett tygstycke fäst i en vertikal stång.

En flagga är ett tygstycke som fästs vid ett snöre och sedan hissas i en stång.

Ett baner är en fana eller ett standar som symboliserar en grupp samhörande personer, exempelvis en trupp, en här, en politisk åskådning eller en förening. Att döma av exemplen i SAOB kan jag dra slutsatsen att det i regel använts om särskilt viktiga fanor/standar.

Man lär sig något nytt varje dag Smile
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall ons mar 06, 2013 2:37 pm

Eftersom det mest är för dekorativa ändamål och eftersom jag som sagt tror att det vore djupt opraktiskt att ha baneret/standaret med sig i fält mer än 2 gånger på lajvet tror jag ändå på hängande. För att det också är snyggast med motiv på, som då syns.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Carl Nordblom ons mar 06, 2013 3:36 pm

Standaret vi har till vår soldatgrupp orrarna är hemskt opraktisk både i bärande- och stående form. Det snurrar runt stången och vill bara hänga åt fel håll, samt är i vägen för sikt när man bär det framför sig(vilket man måste göra för att det ska kunna hänga riktat framåt). Antingen är det för tungt(sytt av ylle och applikationer i flera lager och är bara drygt att bära samt känns som en matta mer än ett standar eller så är det sytt i lätt tyg och fladdrar så det inte syns nåt motiv eller hålls mot stången av ett par trådar i nedre hörnen vilket gör att det fångar vind som ett segel eller viker sig och alltså inte visar motivet. Hrm, i klarspråk så hatar jag dem. MEN jag tänker inte säga det som auktoritet på nåt sätt utan bara som personlig åsikt. Jag ser helst en blandning. Ett eller ett par riktigt stora standar i lägret som i princip aldrig flyttas och som representerar fanan eller falkar i allmänhet eller cordovien i allmänhet. Men allt mindr0e vill jag kunna vifta med och smattra med i vinden. Har man lite vinkel på hur man ställer ner en fana så ser man absolut motivet. Jag tror starkt på att det blir snyggare, mer praktiskt, enklare att tillverka samt kanske även billigare med fanor.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson ons mar 06, 2013 8:08 pm

Terminologi är förvirrande. Jag är van vid att betydelsen av fana och standar är ungefär omvända mot det Johan skrev. Men det är väl inte konstigare att vi har olika benämningar för fanor/flaggor/standar än att vi har det för kjortel/tunika/cothardie/klänning/kolt/jacka/purpoint.

Men åter till ämnet. Min reenactmentförening har en bra fana (enligt SAOB:s definition). Jag hittar ingen bra bild att länka till, men den finns i bildspelet på förstasidan på http://carnis.org/ .

Storleken är något i stil med 50 cm X 2 m. Den är gjord av målat siden.

Jag tycker att vår fana är väldigt snygg, framför allt för att den har ett så snyggt fall. Eftersom vi har ett lätt sidentyg (som inte tyngs ner av några broderier) fladdrar den vid minsta vindpust så att man lätt ser mönstret. Konstruktionen att fästa den på en pinne gör den också lätt att både bära med sig i ett slag och att köra ner i marken i lägret. Det enda problemet med den är att längden gör att man måste se upp så att den inte släpar i marken.

Jag förordar alltså en fana i målat siden.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Mimmi ons mar 06, 2013 8:30 pm

Jag har hela tiden tänkt flagga. Och att vi har med den i strid HELA TIDEN.
Tänk som i Arn när arméerna möter varandra. Nästan varannan person håller en röd eller blå vimpel. Otroligt sexigt.
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall tor mar 07, 2013 4:18 pm

Det är djupt opraktiskt att ha med den hela tiden. Dumt att ha en person som inte kan slåss för Cordovien utan ska bära en flaggafanastandarbaner istället, och trist att behöva bära den om alla snarare vill slåss. Dessutom bara knöligt om man ska ut i terrängen, vilket vi med all rimlighet kommer vara i en hel del.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Johan Nylin tor mar 07, 2013 4:43 pm

Det beror lite på storleken, känner jag. En liten vimpel på en 175cm lång stång går ju att ha i vänsterhanden och bara ställa ifrån sig eller sticka ner i marken när det blir fara på taket. Klart att det inte är praktiskt men det är inte så opraktiskt att det inte går att ha med tyglappen-på-pinnen hela tiden, om man vill. Lite som den vimpel rote 3726 (musikroten) hade på KH5, som jag inte hittar några bilder på just nu. Den hade de med sig nästan hela tiden.
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Love Bergström mån mar 25, 2013 10:00 am

Kanonroten kommer göra 2 standar som skall stå utanför deras tält på 50*100cm. Sedan kommer de även göra en fana att ha med i strid, buren av en ickestridande/fastbunden i pavis.

Egentligen är det redan bestämt men om någon har åsikter hör vi dem jättegärna så att vi kan modda/göra om i tid!
Love Bergström
Love Bergström

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 25, 2013 11:46 am

Jag har det gärna så enhetligt som möjligt mellan rotarna. Hur långt har ni kommit i tillverkningen, Love? Det verkar som om folk i övrigt är hyfsat överens om fana. Kan den ni bär med er i strid bli en fana utan allt för stora besvär?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Love Bergström mån mar 25, 2013 12:04 pm

Det vi kommer föra med oss ut i strid är en fana. Standaren (banéren eller vad ni nu vill kalla det) skall bara stå utanför vårt tält.
Love Bergström
Love Bergström

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 25, 2013 12:07 pm

Fana enligt Johans definition ovan? Är den klar? Vad har ni i så fall för mått? Material?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Love Bergström mån mar 25, 2013 12:10 pm

Ja, Johans definitioner är ju de som stämmer så Wink
Fanan har vi inte tillverkat än, bara standaren har klippts ut (100*50cm). Har ni några mått på fana ni vill att vi ska följa? Smile
Love Bergström
Love Bergström

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 25, 2013 12:23 pm

Vi verkar inte ha enats om något mått än, så jag tycker vi fortsätter den diskussionen här.

Jag lägger första budet: En likbent triangel med basen 50 cm och höjden 100 cm. I siden (eller sidenimitation). Bestående av ett grönt och ett gult fält på samma sätt som en modern vimpel. Rotenummer (och ev symbol för truppslag) påmålat.

En sådan fana är smidig att ta med sig och hålls ut av vinden även om det bara blåser lite.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Love Bergström mån mar 25, 2013 12:24 pm

Då kontrar jag med en rektangulär fana (vilket jag tycker är oändligt mycket snyggare) som är gröngul,grön eller gul UTAN någon som helst symboler/rotenummer på. Helt enkelt för att jag tror det blir mindre plottrigt och brutalt snyggt!


Senast ändrad av Love Bergström den mån mar 25, 2013 12:38 pm, ändrad totalt 1 gång
Love Bergström
Love Bergström

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Love Bergström mån mar 25, 2013 12:32 pm

Vi tänkte dock inhandla tyg till fanan imorgon eller på onsdag, så vi bestämmer gärna det här väldigt fort!
Love Bergström
Love Bergström

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Emil Rogvall mån mar 25, 2013 12:45 pm

Karin Gustafsson skrev:Vi verkar inte ha enats om något mått än, så jag tycker vi fortsätter den diskussionen här.

Jag lägger första budet: En likbent triangel med basen 50 cm och höjden 100 cm. I siden (eller sidenimitation). Bestående av ett grönt och ett gult fält på samma sätt som en modern vimpel. Rotenummer (och ev symbol för truppslag) påmålat.

En sådan fana är smidig att ta med sig och hålls ut av vinden även om det bara blåser lite.

Jag vill inte ha likadana fanor, så jag motsätter mig det något. Just fangrejen är för mig en viktig grej för rotarna själva att designa så länge de andas falkighet. Till vår skytterotes fana är det t ex på g att ha ett fyrkantigt (men inte nödvändigtvis kvadratiskt) fält delat från nedre vänstra till övre högra hörnet i en grön och en gul sida, med en snedliggare skäkta längsmed delningslinjen, flamma i gult på det gröna fältet och vice versa samt rotenummer 7233.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 25, 2013 12:47 pm

Jag gillar enhetlighet, men det finns en poäng i att de olika rotarnas fanor skiljer sig åt så mycket att man på långt håll eller i stridens hetta lätt hittar sin egen rote. Jag börjar gilla den idén.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Rotebaner Empty Sv: Rotebaner

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 :: Off :: Utrustning

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet