Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sköldar

+8
Robert_Ö
Torbjörn Walberg
Jonas Cronert
Jedipimp
Carl Nordblom
Niclas B
MartinL
Karin Gustafsson
12 posters

 :: Off :: Utrustning

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Sköldar Empty Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson tis mar 12, 2013 11:22 am

Hur ser Järnsparvarnas sköldar ut? Ska vi i rote 31 bygga likadana för enhetlighetens skull?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  MartinL tis mar 12, 2013 2:48 pm

Våra (JS) sköldar är välvda droppsköldar, ca 50 - 60 cm breda och 90 - 100 cm långa, med en sköldbuckla, trähandtag inne i den och tre stycken remmar för olika greppmöjligheter. Den stora fördelen med dem är att det går att bära dem på olika sätt i strid, bland annat samtidigt som en hanterar ett tvåhandsspjut.

Om ni vill bygga samma sorts sköldar är upp till er. De går på en drygt 500 kronor i materialkostnader dock. Vi från JS-hållet lägger inte så mycket vikt på att utrustning behöver vara identisk så länge den följer konceptmallarna. Om vi är olika rotar t.ex är det ju inget problem alls med olika sköldar tycker jag.

Så mina fem cent är att om rote 31 redan har sköldar tillgängliga så är det väl inte den viktigaste punkten. Men om ni vill bistår vi givetvis med råd och dåd. Smile

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/531363_10150737629843791_988591311_n.jpg
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/556273_10150737629743791_2028677870_n.jpg
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/227503_10151066377346205_29920207_n.jpg
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/602240_10151538125306031_1288882726_n.jpg
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson tis mar 12, 2013 2:59 pm

De flesta i rote 31 har ingen sköld än. Personligen tycker jag att de sköldar slagfalkarna har använt tidigare är lite för stora och klumpiga, så jag skulle gärna bygga en mindre.

Vad tycker ni andra i 31:an? Jag antar att vi bör ha likadana? Vill vi ha stora eller små sköldar?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Niclas B tis mar 12, 2013 3:14 pm

man skall säga om "våra" sköldar är att de är lite tyngre än de flesta normala plywood sköldarna men har en hel del finesser och olika bär system som uppskattas högt.

Som martin skrev så hjälper vi gärna till då det är lite trixning med byggandet men de kostar beroende lite på hur man köper materialet mellan 5-600kr och kräver betydligt mer jobb (men är ack så fagrare!)

Niclas B

Antal inlägg : 52

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  MartinL tis mar 12, 2013 3:25 pm

De väger runt 4,5 kilo, men remmarna gör att det går lätt att avlasta det under marsch och rentav under strid. Det går att vänja sig. Smile Och de är svårare för fienden att flytta på, då vikten och välvningen samverkar.
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom tis mar 12, 2013 8:50 pm

Vi har de 8 sköldar som vi hade under femman kvar. Är vi snälla kanske vi får fästa tyget lite snyggare än sist. Torbjörn/prylkompaniet har 20-30 sköldar annars. Men helst ser jag att vi vi tillverkar ny välvda strykjärnssköldar med heltäckande vaddering och alltså utan korvkant. Sjukt snyggt tror jag!

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson ons mar 13, 2013 10:57 am

Om vi får låna sköldarna vi hade på 5:an igen är det ju skönt, så vi slipper bygga nya. Men om jag ska bygga en sköld gör jag hellre en kortare, och utan korvkant. Sköldens längd senast gjorde den svåranvänd annat än på väg och äng.
Så kanske samma storlek och form som järnsparvarnas men en egen konstruktion. Jag har för mig att droppsköldar är ett krav för slagfalkar och att vi har fått nej på att byta ut dem mot strykjärnsformade.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom ons mar 13, 2013 11:54 am

Heater är helt OK om roten är enhetlig, enligt Maria. Jag känner att estetiken är lite mer historisk vilket jag gillar. Man skulle kunna ta en lite mer långsmal variant av heater och inte alls en kvadratiskt proportionerad variant.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson ons mar 13, 2013 12:28 pm

Är du säker? I så fall är jag helt för heater-sköldar. Det känns mer användbart på andra lajv.

Vad säger ni andra i rote 31?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom ons mar 13, 2013 3:32 pm

Jag frågade henne på lunchen. De har fått en del kritik för droppsköldskravet så de släppte det. Jag tror att jag var den som var mest drivande i att sätta det som standard efter kh3 för att skapa lite enhetlighet och för att vi råkade ha just droppsköldar. Men nu har jag tröttnat på dem. :p

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Jedipimp ons mar 13, 2013 4:46 pm

Heater är awesome. Drop är är inte awesome. Mindre välvda drop är awesome.

Jedipimp

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Jonas Cronert ons mar 13, 2013 10:54 pm

Jag tycker det låter bra. Tycker vi kidnappar Carl som creative director Very Happy
Jonas Cronert
Jonas Cronert

Antal inlägg : 37

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Torbjörn Walberg lör mar 16, 2013 7:37 am

Vi har typ 30 st svarta droppsköldar hemma som kan användas i nödfall. Jag är dock, som flera andra, lite trött på dem. Jag är mer på Heatersköldar, vilket gör oss mer rörliga, och är lättare att hantera i trånga utrymmen(belägingstorn, bröstvärn, mm.)
Torbjörn Walberg
Torbjörn Walberg

Antal inlägg : 74

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Jedipimp lör mar 16, 2013 3:58 pm

Hur skall vi göra dessa heatersköldar då?

Själva designen är ganska enkel att reda ut kan tänkas, men själva konstruktionen desto bökigare.

Har någon lokaler och verktyg att tillgå? Skall alla göra sin egen sköld eller har vi någon/några aspirerande sköldbyggare som man kan betala?

Jedipimp

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom sön mar 17, 2013 12:59 am

Två lager plywood limmas ihop med bra lim i en form som ger dem välvning. Sedan slipas allt en aning längs kanterna. Grepp av läder/trä monteras. På detta limmas ett lager skumgummi som är mellan 4 och 10 cm större än plywoodbiten. På skummgummit/runt plywooden limmas en kant med mer skumgummi och sist en kant runt hela som går in lite över plywoodens baksida. Nu är skölden helt täckt på framsidan, runt kanterna och runt kanten baktill. Detta kläs med linne men lämnar träet otäckt bakåt. Vi funderar på att göra fästen för att kunna fästa nya tygöverdrag till andra lajv.
Min erfarenhet hittills är att det inte är så praktiskt med 8-9 Pers som rör sig i samma verkstad och bygger på samma prylar. Så jag skulle kunna tänka mig att tillverka mot lite ersättning.
Kanske skulle det kunna kosta 3-400:- i material och 2-300:- i arbete.
Snabbt förslag från halv två på natten... Hur låter det?
Jag är även sugen på att själv ha åtminstone en sköld kvar efteråt. Så ifall nån är ointresserad av att behålla skölden efteråt så skulle jag kunna stå för större delen av kostnaden för den.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Jedipimp sön mar 17, 2013 6:23 am

Sounds like a deal made in heaven for a guy like me. Razz

Jedipimp

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Niclas B sön mar 17, 2013 6:35 pm

om jag får skicka in lite erfarenheter från våra sköldar vilka byggs på samma grundprincip som era kommer:

1) vi limmade 2x4mm furuplywood med vanligt trälim i en limställning av enkel modell (4 tjockare brädor och ett par tvingar). Rekomendationen är att göra liknande om ni vill kunna välva dem och ändå ha lite stadighet. 4mm plywood kan köpas på XL bygg men om ni saknar stor bil så kan ni behöva kapa på plats, det finns i formaten 2x1m och ett större ark jag ej kommer ihåg. Det viktiga är att inte snåla med lim kändes det som och att låta det torka ordentligt.

2) Det är snyggare med hel skum, dock så vill jag påpeka att måla linnet har en nackdel att göra det stelt (om ni vill ha sköldarna i falk färger) så om ni vill ha utbytbara örngottsliknande varianter så spendera lite extra och köp linne i rätt färger och sy up en hel del av dem.

3) Har ni tänkt på göra sköldarna hel foam istället ? då kan de användas aktivt dock inte på kh men på andra lajv som ett normalt latex vapen..en snabbare och enklare process att göra dem med dock så känns det lite löjligt när de inte väger något!

Kul iaf att se sköldprojekt på gång och hoppas på bilder när det börjas.

Niclas B

Antal inlägg : 52

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom tor mar 21, 2013 2:04 pm

Tack för input! Kul med engagemang utifrån också. Helskum blir nog inte aktuellt, då det ju förlorar hela charmen :p
Vi har gjort välvda sköldar tidigare om än o droppmodell så det ordnar sig nog. Då hade vi epoxylim med sågspån som filler. Nu funderar jag på polyuretanlim istället som är vattenfast och skummande/fyllande. Jag tänker mig att det borde gå att få någorlunda mjukt tyg mes rätt sorts färg. Men linne i rätt nyans kanske blir aktuellt. Tycker målat linne är snyggare än färgat :p men vi får se. Överdragsmöjlighet blir det nog hur som helst.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Robert_Ö fre mar 22, 2013 12:20 pm

Jag tycker för min del det är lite tråkigt ifall Karins slagfalkar väljer att göra heaters. Dels för att droppsköldar är fastare fastslaget i fiktionen och dels för att vi då inte blir lika enhetliga inom fanan. Vi i JS har ju trots allt dryga dussinet droppsköldar som snart är helt klara...
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson fre mar 22, 2013 12:29 pm

Kravet för att få ha heaters var väl att alla inom roten har likadana. Om det blir så att vi blandar grupperna till två rotar måste ju våra sköldar, åtminstone utseendemässigt, vara ganska lika era.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Robert_Ö fre mar 22, 2013 12:54 pm

Karin Gustafsson skrev:Kravet för att få ha heaters var väl att alla inom roten har likadana. Om det blir så att vi blandar grupperna till två rotar måste ju våra sköldar, åtminstone utseendemässigt, vara ganska lika era.
Det tycker jag låter toppen, Karin! Vi ger gärna all input vi kan om hur vi tillverkat våra sköldar.
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom fre mar 22, 2013 7:18 pm

Jag ska inte lägga mig i vad ni väljer då jag inte ska spela slagfalk. Robert, ag förstår absolut tanken om enhetlighet (jag tror jag är skyldig till standardiseringen av droppmodell efter kh4..). Personliten är jag pepp på att se heaters utan bofferkant för jag tror att det skulle bli galet snyggt på slagfalkar och något som kan sprida sig framöver. Jag skulle kunna tänka mig att fixa med heaters då jag gärna ser den modellen men är mätt på att bygga droppisar. Kan ni bygga ihop i sthlm?

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Robert_Ö mån mar 25, 2013 2:22 pm

Carl Nordblom skrev:Jag ska inte lägga mig i vad ni väljer då jag inte ska spela slagfalk. Robert, ag förstår absolut tanken om enhetlighet (jag tror jag är skyldig till standardiseringen av droppmodell efter kh4..). Personliten är jag pepp på att se heaters utan bofferkant för jag tror att det skulle bli galet snyggt på slagfalkar och något som kan sprida sig framöver. Jag skulle kunna tänka mig att fixa med heaters då jag gärna ser den modellen men är mätt på att bygga droppisar. Kan ni bygga ihop i sthlm?
Tja, alla har sin egen preferens.
Men det rimliga i nuläget, till KH6, tycker jag är att fortsätta med droppsköldar enligt konceptet, särskilt som vi har i princip 15 sådana klara uppe i Sthlm och det ännu inte är några sköldar färdiggjorda av Karins rote. Känns som det mest effektiva.
Du får väl försöka driva igenom din heatersidé på något framtida KH-lajv istället (även om jag tycker avsaknaden av bofferkant känns lite vansklig, både ur säkerhetssynpunkt och vapenslitage-synpunkt).
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom mån mar 25, 2013 3:23 pm

Jag kan spara det tills vidare. Inga problem. Detalj om vadderingen är att de är helvadderade och alltså har minst lika mkt skum runt kanten men även över hela framsidan så allt är ett jämnt paket. Dold vaddering helt enkelt.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Niclas B mån mar 25, 2013 6:12 pm

Carl Nordblom skrev:Jag kan spara det tills vidare. Inga problem. Detalj om vadderingen är att de är helvadderade och alltså har minst lika mkt skum runt kanten men även över hela framsidan så allt är ett jämnt paket. Dold vaddering helt enkelt.

jag tror robert missförstog dig när det gäller vaderingen. Jag antar att du tänkte dig bygga det liket hur man bygger coreless boffersköldar fast använda en kärna ? Jag kan hålla med om att kantvaderingen kan se lite konstig ut specielt om man använder en rörformad isolering MEN Martin Lysen introducerade oss för någon sorts galet bra tejp som fungerar som isolering med men tillåter att man formar betydligt mer (fråga martin L vad den heter då jag faktiskt inte har någon aning ).

Niclas B

Antal inlägg : 52

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 :: Off :: Utrustning

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet