Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sköldar

+8
Robert_Ö
Torbjörn Walberg
Jonas Cronert
Jedipimp
Carl Nordblom
Niclas B
MartinL
Karin Gustafsson
12 posters

 :: Off :: Utrustning

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  MartinL tis mar 26, 2013 12:34 pm

Vi får ha ett snack alla som ska vara Slagfalkar och se om vi kör med blandade sköldtyper eller ej. Det har lite att göra med hur vi delar in oss i stridsgrupper tror jag. Jag tror att heaters kan bli snygga och effektiva de med, det är en bra konstruktionsmodell som presenterats.
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Jedipimp tis mar 26, 2013 8:03 pm

Blandade sköldtyper är ett big-fregging-no-no från Arr. Så det kommer inte på frågan. Alla i en rote är Heaters eller Dropp, så är det.

Och eftersom det finns mer av "stockholms-droppen" så blir det väl den? Frågan är, finns det möjlighet att mygla in sig där utan att faktiskt åka till stockholm och faktiskt bygga en?

För oss som bor... tja... i andra sidan Sverige hade det varit lämpligt.

Jedipimp

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Niclas B tis mar 26, 2013 8:45 pm

Jedipimp skrev:Blandade sköldtyper är ett big-fregging-no-no från Arr. Så det kommer inte på frågan. Alla i en rote är Heaters eller Dropp, så är det.

Och eftersom det finns mer av "stockholms-droppen" så blir det väl den? Frågan är, finns det möjlighet att mygla in sig där utan att faktiskt åka till stockholm och faktiskt bygga en?

För oss som bor... tja... i andra sidan Sverige hade det varit lämpligt.

skall peta på martin L om detta (eftersom hans internet är sporadiskt)

Niclas B

Antal inlägg : 52

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Johan Nylin tis mar 26, 2013 9:02 pm

Som jag förstått av bilderna är JS-sköldarna i alla fall kortare och smidigare än de traditionella lajvdroppsköldarna, så även om det inte riktigt är heaterstorlek så kanske det är en storlek som alla i alla fall kan acceptera? Som påpekats ovan vill ju arrangörerna att sköldtypen ska vara enhetlig inom roten, så det smidigaste och snyggaste är kanske att göra JS-sköldar till alla - även om vi i teorin skulle kunna ha två rotar med olika sköldtyper.

Jag hjälper gärna till att tillverka sköldar till långväga slagfalkarna om det skulle organiseras en workshop i Mälardalsområdet. Jag är inte överdrivet händig, men jag dyker med glädje upp och gör något enkelt, småtråkigt och monotont arbetsmoment medan jag lyser upp verkstaden med sång och positiv utstrålning.
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  MartinL ons mar 27, 2013 9:21 am

Vår sköldar är ca 90 - 100 cm långa, så de går från axeln till strax ovanför till strax under knät på de flesta. Längre personer blottar en del av lårets nedre del och kortare har en del av smalbenet täckt. Sköldarna är designade efter ett antal historiska modeller och är inte av den vanliga lajv-typen.

Angående bygge av sköldar: Vi är ännu inte klara med våra egna och de kostar en del tid att tillverka. Jag kan inte uttala mig om huruvida det finns möjlighet att bygga åt andra personer innan vi träffats i gruppen och diskuterat frågan. Vi har en större workshop på söndag nu den 31a, vi kommer gå igenom frågan då.

Johan, rent spontant är det jättejuste av dig att erbjuda dig att hjälpa till! Den inställningen är vad som behövs.
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Jonas Cronert mån apr 01, 2013 9:12 pm

Enhetlighet- Ja.
Jag ställer gärna upp med mina ytterst obefintliga kunskaper i att bygga, annars kan jag gärna bidra med kapital om någon annan bygger Smile

Tror dock vi andra "lösa" slagfalkar behöver göra sköldar som är, om inte exakt så ganska, lika som JS för enhetligheten. Det har säkert ni redan sagt, jag har bara skummat tråden. Shame on me.


Inte aktuellt längre för min del. Very Happy


Senast ändrad av Jonas Cronert den ons apr 03, 2013 6:33 pm, ändrad totalt 1 gång
Jonas Cronert
Jonas Cronert

Antal inlägg : 37

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  MartinL ons apr 03, 2013 2:10 pm

Om det är så att vi kör med JS-skölden som standard så ska vi se till att lägga upp bygginstruktioner. Det är lättare än det verkar. Om det blir en kärna trupper från Jönköping kan ju de hjälpa till med bygge där borta. Madde har fått med sig en sköld hem till Jkp som kan användas som förlaga.

Vi i JS har massor av saker att bygga och vi kan inte lova att vi har tid till flera sköldar än de redan befintliga i nuläget.
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Madelene Tivås ons apr 03, 2013 2:16 pm

Sköldarna var inte alls bökiga att göra, min blev i princip klar på en dag, och jag är definitivt inte Byggare Bob Wink

Min sköld hälsar att han gärna ställer som förlaga.
Madelene Tivås
Madelene Tivås
Rotemästare

Antal inlägg : 62

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Niclas B ons apr 03, 2013 2:19 pm

Det som tar mest tid är limmningen resten kan man som madde gjorde köra en snabb bygg på en pepp dag på och bara ha lite tork jobb kvar typ målning. Jag tivlar inte en sekund på att om man köper material och ser till att alla sköldämnen är limmade och utskurna innan workshoppen så kan man färdigställa de nya sköldarna till 85% på en dag.

Niclas B

Antal inlägg : 52

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Martina Green tor apr 04, 2013 10:40 pm

För min del handlar allt om pengar. Tid verkar jag faktiskt ha gott om, om jag börjar snart. Men med begränsad möjlighet att lägga pengar på ny sköld (eftersom jag redan har en "vanlig" att låna som inte är välvd) skulle jag gärna få ett humm, vad kostar det i materialkostnad att bygga en sköld egentligen?

Men oavsett står jag fast vid att olika sköldar är mer inkluderande för alla.
Martina Green
Martina Green

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom fre apr 05, 2013 9:48 am

Föreslår här också, liksom på Facebook, att ni överväger alternativet att bygga en platt JS-sköld då mycket av det krångliga ligger i välvningen. Det blir lättare om någon ska bygga på annan ort eller mindre tidskrävande ifall någon tillverkar för betalning. Och estetiskt bryter det inte alls så mkt.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Robert_Ö lör apr 06, 2013 6:57 pm

Carl Nordblom skrev:Föreslår här också, liksom på Facebook, att ni överväger alternativet att bygga en platt JS-sköld då mycket av det krångliga ligger i välvningen. Det blir lättare om någon ska bygga på annan ort eller mindre tidskrävande ifall någon tillverkar för betalning. Och estetiskt bryter det inte alls så mkt.
Nu är det inte särskilt krångligt att välva sköldar, det behövs bara ett par träreglar och några tvingar och en massa trälim som behövs.
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson lör apr 06, 2013 8:23 pm

De som har uttryckt tveksamheter om att tillverka en ny sköld har väl mest oroat sig för kostnaden? Även om det går åt mer lim borde väl inte materialet till en välvd sköld kosta så mycket mer än till en platt?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Carl Nordblom lör apr 06, 2013 9:53 pm

Så kanske det är. Jag känner bara att välvningen skulle vara en tröskel även då jag redan gjort välvda sköldar.
Det behöver inte bli mkt dyrare med välvning även om jag tänker mig att två lager 3-4mm plyfa är dyrare än ett lager 6-8mm och material till reglarna/formen.
Se det som ett anspråkslöst litet alternativ Smile

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson lör apr 06, 2013 10:30 pm

Det är bra med tips och idéer.
Jag har en annan idé, som jag inte vet om den är bra eller dålig. Ni som har stora sköldar, går det att på ett enkelt sätt bygga om dem till små? Typ såga bort överflödigt material och sedan flytta bofferkanten till den nya kanten. De kommer ju inte se ut exakt som JS, men tillräckligt lika.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Martina Green lör apr 06, 2013 10:50 pm

Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att bygga en välvd sköld á la er modell?


Senast ändrad av Martina Green den lör apr 06, 2013 10:50 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : rättade stavfel)
Martina Green
Martina Green

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Niclas B sön apr 07, 2013 6:53 am

det beror helt på hur mycket material du måste köpa, tex om du redan har sköldbuckla, trä eller läder/skin så blir saker billigare.

Om jag antar att du kan hitta någon att dela förbrukningsvaror som lim, nitar, färg, lack, brickor, tejp etc etc etc så blir det lite billigare med.

grundkostnaden är dock (detta var i stockholm så kan inte utala mig för priser i landet) 250kr för plywooden (2x4mm furu) 130 sköldbuckla, 90kr skin till kantning (om man inte hade eget) och runt 70-150kr i förbrukningsmaterial i grupp inköp.

jag önskar att jag kunde ge en bättre förklaring på kostnaderna men det är det bästa jag kan göra för en sköld vi inte byggt och köpt saker lite i bulk till.

Niclas B

Antal inlägg : 52

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Robert_Ö sön apr 07, 2013 7:33 am

Karin Gustafsson skrev:De som har uttryckt tveksamheter om att tillverka en ny sköld har väl mest oroat sig för kostnaden? Även om det går åt mer lim borde väl inte materialet till en välvd sköld kosta så mycket mer än till en platt?
Visst, man använder två bitar plywood istället för en, så visst blir materialet lite dyrare. Men det är ingen stor skillnad.
Karin Gustafsson skrev:Jag har en annan idé, som jag inte vet om den är bra eller dålig. Ni som har stora sköldar, går det att på ett enkelt sätt bygga om dem till små? Typ såga bort överflödigt material och sedan flytta bofferkanten till den nya kanten. De kommer ju inte se ut exakt som JS, men tillräckligt lika.
Det går absolut att såga ner stora sköldar till mindre, om man redan har en stor sköld. I idealfallet behöver man ju bara såga av nedersta delen av skölden och justera kantvadderingen så är man klar!

Som Niclas sa: det är svårt att uppskatta kostnaden för att göra en sköld, eftersom det dels blir mycket billigare när man masstillverkar, och dels beror på hur mycket material man redan har (spillskinn till kantning, läder till remmar, gammal sköld som man bygger om osv). Så då kan nog kostnaden variera rätt rejält.
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Martina Green sön apr 07, 2013 8:50 am

Tack för det svaret! Nu har jag mycket bättre koll. (:
Eftersom jag tycks vara den enda slagfalken i gbg-området blir det nog ingen att dela material med tyvärr. Däremot har jag nog skinn så jag klarar mig. Så ca 500 kr skulle det gå på för mig. Gött, då vet jag vad vi pratar om för summor! (:

Måste erkänna att JS sköldarna är mycket snyggare än alla andra sköldar. Synd att det kostar pengar! Pengar står alltid i vägen. Sad Men jag kan tänka mig att vara flexibel om alla jättegärna vill ha likadana. (:
Martina Green
Martina Green

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Robert_Ö sön apr 07, 2013 9:41 am

Martina Green skrev:Tack för det svaret! Nu har jag mycket bättre koll. (:
Eftersom jag tycks vara den enda slagfalken i gbg-området blir det nog ingen att dela material med tyvärr. Däremot har jag nog skinn så jag klarar mig. Så ca 500 kr skulle det gå på för mig. Gött, då vet jag vad vi pratar om för summor! (:
Ja, det är nog en rimlig summa om du inte kan dela med någon. Om du inte har möjlighet att ta dig till Jönköping på en sköldbyggarworkshop eller hämta upp din del av gemensamt inköpt material... det går kanske att lösa om ni pratar ihop er?
Martina Green skrev:Måste erkänna att JS sköldarna är mycket snyggare än alla andra sköldar.
Tack! :-D Det värmer verkligen att höra.
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  MartinL mån apr 08, 2013 8:42 am

Martina, om du vill slimma kostnaden, gör så här:

Skaffa en så billig buckla som möjligt. Kolla på nätet, det finns för ca 100-lappen. Eller strunta i den helt. Det kommer ge lite annan look, men det är fortfarande samma sorts sköld.

Strunta i att sätta slang runt sköldkanten och/eller använd vanlig rörisolering istället för den isoleringstejp vi använt. Det tar ner kostnaden lite grand, men kantvadderigen kommer hålla mycket kortare, så du skjuter den kostanden framför dig.

Köp färgat linne istället för ofärgat, då behöver du inte köpa färg att måla skölden med.

Bestäm dig för vilken sorts handtag du behöver. Om du inte tänker bära spjut, kan du skippa det en del av de extra remmarna och göra ett traditionellt handtag istället. (Dvs ett trähandtag att hålla i och en rem för underarmen.)

Eller så bygger du lite itaget och sprider ut kostnaden över ett par månaders inkomster.
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Madelene Tivås ons apr 10, 2013 1:47 pm

Okej, 31an, hur blir det på sköldfronten?

Ska vi försöka planera in en sköldworkshop eller bygger vi på varsitt håll? Bygger vi alls? Hur blir det?
Ska det planeras workshop och träff behöver det göras ganska omgående känner jag, så att det finns sköldar att träna med om vi skulle vilja det, och för att helger brukar försvinna fort som tusan såhär års (speciellt för mig som jobbar skift i juni...)
Madelene Tivås
Madelene Tivås
Rotemästare

Antal inlägg : 62

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Jedipimp ons apr 10, 2013 5:22 pm

Jag jobbar skift hela tiden. Så jag behöver veta minst 4 veckor i förväg typ... Razz

Men, planerar vi ett antal helger under sommaren kan jag nog lösa ut så att jag kan komma förbi, både för träning och hjälpa till med sköldar om det behövs.

Jedipimp

Antal inlägg : 41

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Karin Gustafsson ons apr 10, 2013 7:55 pm

Jag vill jättegärna bygga sköldar tillsammans! Men jag behöver också veta det i någorlunda god tid för att kunna ordna barnvakt, eftersom min man jobbar helger.

Kan vi kombinera det med allmän pepp och lära känna varandra i roten? De behöver vi också göra, och det finns inte hur många helger som helst innan sommaren.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  MartinL tor apr 11, 2013 12:04 pm

Att hantverka tillsammans är en mycket bra bondingmetod. Gör't! Very Happy
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Sköldar - Sida 2 Empty Sv: Sköldar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 :: Off :: Utrustning

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet