Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förstärkningsplagg

+2
Torbjörn Walberg
Mimmi
6 posters

 :: Off :: Utrustning

Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Förstärkningsplagg

Inlägg  Mimmi sön feb 10, 2013 10:26 pm

Alla spelar ju falkar i den här fanan. Jag hade tyckt att det vore kul om de som funderat på att sy ett förstärkningsplagg synkade sig och sydde likadana. Arrgruppen har ok:at en typ av vapenrock som ett godkänt falkigt överdragsplagg. Det liknar också de "vaktmantlar" som falkskyttet använde på KH5, men i min mening är dessa både mer praktiska och snyggare.

Förstärkningsplagg 14231_189974183882_7788423_n

Jag föreslår alltså inte detta som en krav för alla, men som en uppmuntran. Jag kommer i alla fall att sy en! Smile
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Torbjörn Walberg mån feb 11, 2013 4:44 am

Jag ska också ha en! =)
Torbjörn Walberg
Torbjörn Walberg

Antal inlägg : 74

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Mimmi mån feb 11, 2013 7:39 am

Nice! Smile
Jag föreslår dock att vi gör vänstersidan gul, så överensstämmer den med falktabarden framifrån.
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Fredrik mån feb 11, 2013 9:40 am

Det är som slagfalkarnas vapenrockar men ändå inte? Jag förstår inte alls hur de är tänkta att se ut, kan nån förklara?
Fredrik
Fredrik

Antal inlägg : 36

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Johan Nylin tis feb 12, 2013 8:07 pm

De är lite som väldigt stora och rymliga kjortlar som bärs över allting annat, inklusive bältet. Bältet och allt som hänger där i (exempelvis svärd) nås via en slits.

I mån av pengar och tid tänker jag sy mig ett förstärkningsplagg, då jag instämmer i att de är snyggare och (framför allt) mer praktiska. Det är ett härke att dra på sig vaktmantlarna/gambesonstillsatserna.
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Max Lundkvist tis feb 12, 2013 10:09 pm

Jag ska skissa upp ett principmönster som förklarar hur de är sydda. Det kommer nog i helgen. Smile
Max Lundkvist
Max Lundkvist
Fänrik

Antal inlägg : 8

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Max Lundkvist lör feb 16, 2013 5:47 pm

Nu har mimmi och jag sytt upp var sin vaktmantel av tidigare diskuterad sort och jag passade på att slänga ihop en beskrivning. Halsöppningen får man improvicera lite själv. Rolling Eyes

Observera att den nya vaktmanteln ska följa dagens falkstandard och vara grön till höger och gul till vänster för den som bär plagget. Gradvimpeln ska sitta på grön bakgrund vid höger axel.

Förstärkningsplagg 307494_10151512670574560_210895318_n
Max Lundkvist
Max Lundkvist
Fänrik

Antal inlägg : 8

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Karin Gustafsson lör feb 16, 2013 7:37 pm

Bra initiativ! Det verkar vara ett mycket praktiskt plagg.

Jag har en fundering. Plagget är tänkt som ett förstärkningsplagg vid regn och kyla. Med en sådan halsringning som i exemplen blir man väl blöt på kläderna under om det regnar? Jag skulle nog hellre göra en tightare halsringning med en slits rakt fram. Vad ser ni för för- och nackdelar med det?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Mimmi lör feb 16, 2013 8:09 pm

Den stora halslinningen passar om man har gambe med ståkrage och kittelhatt, för då fångas vattnet upp bra.
Det blir nog bra med slits också, eftersom det, som du säger, då sluter lite tätare Smile
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Förstärkningsplagg Empty Sv: Förstärkningsplagg

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 :: Off :: Utrustning

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet