Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Detaljer och pimpning

+2
Mimmi
Carl Nordblom
6 posters

 :: Off :: Utrustning

Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Detaljer och pimpning

Inlägg  Carl Nordblom ons mar 06, 2013 9:37 pm

Jag ser gärna mycket mer personliga detaljer på utrustningen för att skapa lite djup i både kultur och karaktär. Och självklart för estetiken! Det är okej med en del detaljer:

Citerar Maria från forumet:
"Keep ´em coming. För övrigt är viss pynt helt OK, oavsett vapenslag, som exempelvis slagord, diskreta broderier och minnesmärken. Även ailetter är OK."

Så jag startar en tråd för att spåna detaljer och för att kolla av med varandra så vi håller oss enhetliga trots detaljskillnader.

Det jag planerar att ha som kanske sticker ut sedan tidigare standard är:

-Läderknäskydd på hosorna. INTE rustningsknän i läder utan bara slitskydd för att kunna jobba bekvämare på knä med värn etc.
-En ailett(liten sköldformad bricka i trä eller möjligen metall) på ena axeln med rotenummer. Gärna målade i grönt/gult/vitt-whatever. (Mer målad plåt!)
-Små plåtrondeller vid armbågarna(beroende på om jag blir rotemäster eller inte).
-Eventuellt en lite mindre biskopskrage i brynja.
-Kanske några tennmärken på pillerburken eller vapenrocken.

Någon emot? Fler förslag?




Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Carl Nordblom ons mar 06, 2013 9:59 pm

egentligen skulle jag nästan vilja ha det såhär:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150825338878998&set=oa.309820045738495&type=1&theater

fast med en enkel vapenrock över och rätt färg på sköldarna.
Mer individualism och brokighet(höhö, medeltida underkläder..)
Det kommer fortfarande vara väldigt enhetligt historiskt sett men peppa fler att spela falk, tror jag.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Mimmi tor mar 07, 2013 6:31 am

Jag har kantväv och broderade initialer på mina hosor och några minnesmärken på min gambeson.

Skulle i största allmänhet vilja se mer pyssligt historiska saker på cordovsidan. Gillet vältrar ju sig i sitt 1500-tal, så varför skulle inte cordoverna kunna vältra sig i sitt 1300-tal? Smile
Mer knappar, brickväv och formsydda plagg!
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Mimmi tor mar 07, 2013 6:33 am

Carl: Mustig bild!
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Carl Nordblom tor mar 07, 2013 10:04 am

Mer vältrande!!
Kolla battle of Wisby facebook-grupp. Massor med fina grejer!
Sen vet jag inte hur det funkar med rustningsnivå men plåtknän+ lite plåtlår är vansinnigt hett! Både för skyttar och slagfalkar. Kanske får bara rotmäster ha dem men de ostar ju knappt nåt då inte så mkt våld hamnar på knäna ^^

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Emil Rogvall tor mar 07, 2013 4:20 pm

Bifall.

Det är snyggt med personliga detaljer på saker! Smile Kommer själv ha några tennmärken (de max gjorde till FL464) och ska brodera in flamman på gambesonen och så.
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 11, 2013 1:39 pm

Jag är inte helt överens med Carl.
Jag tror att min vision är att på 20 meters håll kan man inte se skillnad på oss, men kommer man nära ser man att vi är individer. D.v.s. sådant som inte syns på 20 meters håll får mer än gärna vara individualiserat, t.ex. hur bältet är utformat, små dekorationer på kläder och rustning och extra förstärkning där man tycker behövs.
Alltså fienden ska bara se oss som en gröngul massa. Lite som zebror kamouflerar sig med sina ränder. Utåt sett är vi en enhet. Kommer man närmare ser man att vi är individer. Varje cordov är en egen unik person, om man bara kommer tillräckligt nära för att se det. Att vi har byggt på och justerat vår utrustning borde dessutom ge en starkare känsla av att vi har varit i det här kriget ett tag. Till skillnad från rekryter och nyutbildade som bara har det de har blivit tilldelade.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Carl Nordblom mån mar 11, 2013 9:00 pm

Jag tror vi kan vara väldigt olika i detaljer och samtidigt vara en väldigt homogen massa. Järnsparvarna kommer som jag förstått det försöka ha en del biskopskragar och brynjehuvor tex. Så länge vi har samma modell på hjälm, vapenrock och sköld så kan vi variera resten väldigt mycket utan att tappa uniformitet. Jag tror det behövs möjlighet till individualitet för att uppehålla intresset för cordoverna i stort och för att utveckla deras estetik.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Jonas Cronert tis mar 12, 2013 10:24 am

Men ta en sån sak som hjälm då till exempel.
Carl säger "Så länge vi har samma modell på hjälm".

Hur ser det ut där? Vet att det förekommer olika varianter på kittehattarna.
Denna: http://www.lajvbutiken.se/images/hjaelm-kittelhatt-blank-metall-extra.JPG
Och denna: http://www.bueker-gmbh.de/pics/l/alias3/R20A-Y01-16-gauge-chapel-de-fer-kettle-helmet,-for-light-combat.jpg är vanligt förekommande hjälmar.

Inte samma modell, ser lite olika ut. Hur förhåller vi oss till detta? För det kommer ju i så fall bli ett lite begränsande i den enhetliga apparitionen.
Jonas Cronert
Jonas Cronert

Antal inlägg : 37

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Jonas Cronert tis mar 12, 2013 10:30 am

Likadant med sköldar. Det finns den "traditionella" droppskölden och sen så har Järnsparvarna om jag inte har helt fel utvecklat en ny modell. Om vi ska tillhöra samma enhet och fana känns det rimligt att utrustningen är ganska så snarlik.

Överlag kan jag tycka det är ett litet problem när man öppnar upp för att falkarnas rustningsnivå kan vara så varierande. Det förtar lite av just enhetssynen kan man tycka.

En väldigt stor del av att spela cordov är just att man är en del av en likformad massa (utseendemässigt alltså) och jag tycker att just enhetligheten speglar det cordovska samhället rätt så bra. Jag är all for individuellt "pimp och pynt" såsom medaljer, ditten och datten, band osv. Men när man börjar få för individualiserade övergripande utrustning blir det lite "mäh".

Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta inlägg mer än att uttrycka en önskan om att inom fanan försöka enas om någon form av enhetlig rustningsnivå övergripande sätt (typ sköldar, vapenrockar osv) inom de olika vapenslagen. (Så att skyttefalkar är enhetliga (vilket de redan är), slagfalkar likaså, värnfalkar också osv osv osv).
Jonas Cronert
Jonas Cronert

Antal inlägg : 37

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  MartinL tis mar 12, 2013 3:09 pm

Hej!

Eftersom vi i Järnsparvarna och Nordberget är på väg in i fanan med dryga dussinet Slagfalkar tänker jag redogöra för hur vi tänkt och jobbat med falkutrustning.

Över lag ser vi SF som uniformerade trupper, med standardiserad utrustning, som dock inte kommer från samma tillverkare och som har olika modeller. Vi tycker det känns mer vettigt för ett förindustriellt samhälle och tycker att en mer blandad look ger ett bättre intryck. Detta är en fråga där olika människor tycker olika. I detalj innebär det att vår utrustning är byggd efter följande mallar:

Vapenrockar: Standardiserade, sydda efter mönstret på KHs hemsida.

Rustningar: En blandning av ringbrynja och visby-harnesk/plata. Visbyplatan är clearad av arrangörerna som officiell SF-rustning. Alla har antingen brynjehuva eller biskopsmantel för att bibehålla looken av att SF har mycket brynja. Då dessa sitter utanpå vapenrocken syns det bra.
Alla har en läderskena på höger underarm och de flesta kommer ha en rätt fiffig överdrags-handske i läder som skydd för fingrarna på höger hand mot hårda Calimacilvapen.

Hjälmar: Vi har en blandning av kittelhattar, korsfararhjämlar och spangenhjälmar av olika modeller. Vi vill föreställa ett veteranförband med uppgift att gå i första ledet. Alla hjälmar har samma form som antingen rundkulliga, toppiga eller pillerburksformade kittelhattar. Våra ansikten skyddas av antingen brynje-ventailer, fasta visir eller näsbärgor.

Sköldar: Vi har byggt en enhetlig välvd droppsköld med sköldbuckla som är något mindre än den traditionella stora lajvar-droppskölden. Den är inspirerad av medeltida bilder som vi glodde runt på när vi startade vårt projekt nån gång i höstas.

Vapen: En mängd olika svärd, främst Calimacil. Ca 2,5-meter långa spjut, somliga med Calimacilspetsar, andra med hemmabyggen.

Bling: Det kommer bli ailetter av olika slag, prydnadsband, slagord och annat.

Över lag vill vi ha en trupp som tydligt är ett och samma truppslag, men där man det finns avvikelser mellan soldaterna. Vi hoppas att det går att införliva med andra rotar utan friktion.
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Carl Nordblom tor mar 21, 2013 2:53 pm

Min personliga tanke är att utgå mer från historisk inspiration än tidigare. Gillet har kommit en bra bit bort från "lajvien"(klassisk tråkig(tycker jag) lajvestetik) genom att dra åt historisk inspiration som inte porträtterats så flitigt på lajv tidigare. Jag vill gärna börja göra det på cordovsidan men självklart med fiktionell logik i åtanke. Ifall vi sätter gröngula rockar på battle of Wisby-gänget på min bild i början så är det enligt min kännedom sjukt uniformt för sin tid. Och sjukt uniformt jämfört med gillet. Nu tänker jag inte gå så långt i praktiken då fiktionen inte ser ut så. Enhetlighet inom roten gillar jag plus lite individuellt pynt. Om det gestaltas 3 slagfalkar på ett minilajv blir små skillnader väldigt märkbara och definierande men om vi har tex. 45 slagfalkar på kh6 kommer det definitivt bli en gröngul massa trots lite skillnader.
Om vi försöker hålla oss till någorlunda samma tygkvalitet och nyans kommer vi tjäna mycket. Även om vi redan verkar ha olika inom JS och en del av tex värnfalkarna. Så länge det är i större grupper känner jag att det är okej. (Vi kör korps tunna vadmal för 125:-/m)
Jag tar gärna inspiration från 1300-tal med tajta yllehosor(så djävla hett!), njurväska, vita ryttartält, cotehardie som inspiration till cordovrocken, heatersköld, trefingerhandskar m.m
För enhetlighetens skull känner jag att det är minst lika viktigt med beteendet. Takt, jargong, terminologi, hållning, fokus m.m.
Det här är mina tankar och önskningar. Jag hoppas de är någorlunda förenliga med tex. dina Jonas.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Carl Nordblom tor mar 21, 2013 2:56 pm

Och jag älskar att vara del av en stor grupp/enhet och där är cordoverna skithäftiga, men jag tror inte utrustningsuniformitet är enda vägen.

Carl Nordblom

Antal inlägg : 110

https://fana3.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  MartinL fre mar 22, 2013 9:26 am

Cordoviska vapenrockar på Battle of Visby-utrustning... Det vore ultimat. Även om det går att dra det hela vägen dit går det nog att komma en bit. Smile Carl, jag håller helt med dig om att det är önskvärt att gå från lajvien-estetik och dra in mer medeltida element. De är mustiga och går att anpassa till fiktionen, precis som Gillet gjort med sina knektar. och precis som du säger, i en massa av falkar kommer likheterna synas mer än olikheterna.
MartinL
MartinL
Rotemästare

Antal inlägg : 81

Till överst på sidan Gå ner

Detaljer och pimpning Empty Sv: Detaljer och pimpning

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 :: Off :: Utrustning

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet