Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fanans historia

+6
Mimmi
Alma
Emil Rogvall
Karin Gustafsson
Love Bergström
Johan Nylin
10 posters

Gå ner

Fanans historia Empty Fanans historia

Inlägg  Johan Nylin lör mar 16, 2013 1:48 am

Jag tänkte ta på mig att skriva ett förslag på en historia till fanan om det känns okej för alla. Jag har inte för avsikt att vara någon diktator, utan mer sammanfatta de enskilda rotarnas historia och skriva en gemensam efter allas önskemål. Min generella inställning är att anpassa fanans historia till resten av fänikans, för jag tror det blir bättre spel om vi har så mycket som möjligt gemensamt med de övriga fanorna Smile

Jag skulle dock behöva veta när de enskilda rotarna tillkom till fanan. Treizième lär ju vara det senaste tillskottet, och tillkommit tidigast i april i år (efter minilajvet Treizième, je t'aime). Pepparroten och Kanonroten kan ju tidigast ha tillkommit efter Fältlägret, yes? Är det fler rotar som har historia som det ska anpassas till?
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Love Bergström mån mar 25, 2013 10:16 am

Kanonroten sätts ihop 2 månader innan lajvet Smile
Love Bergström
Love Bergström

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Karin Gustafsson mån mar 25, 2013 11:57 am

Jättebra att du gör det Johan!

I det cordovska systemet flyttas väl rotar mellan fanor lite då och då? Men det tillkommer väl också nya personer till rotarna för att fylla ut för folk som faller bort? Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det, men bara för att en rote har funnits i fanan i ett visst antal år betyder det inte att roten då bestod av samma personer som den gör nu.

Slagfalkarna håller ju på att omgruppera sig, så vi får väl återkomma när vi vet vilka som är i vilken rote och vad folk i rotarna tycker. Men fana 3 bör väl ha haft slagfalkar från början, och några av de som finns med i sommar kan ju ha funnits i fanan länge.

Vad som menas med länge beror ju på hur länge själva fanan har funnits. Har arrangörerna några åsikter om hur länge vi har funnits eller får vi bestämma det själva? Jag har i alla fall en personlig önskan om att många i fanan är gamla goda vänner till Gabi.

Karin
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Emil Rogvall mån mar 25, 2013 12:23 pm

Jag tänker mig att fana 723 funnits en längre tid som organisatorisk enhet i form av den falkfana vi är, men att det är många befäl och desto fler gardister som genom åren varit en del av fanan. Eller vad säger ni? Smile
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Alma mån mar 25, 2013 1:11 pm

Rote 7233 kan inte ha varit med i mer än ett år, i alla fall, eftersom vi spelade samma rote på Fältlägret som rote 4644 Smile Det verkar vara rätt bra omsättning på skyttefalkar i fanan, eftersom pepparroten är ny och Trézieme ännu nyare, och båda är rotar formade i någon annan fana utan gamla skyttar från fana 723 kvar... Kan vi göra något spelbart av det? Very Happy
Alma
Alma
Gardist

Antal inlägg : 51

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Emil Rogvall mån mar 25, 2013 1:12 pm

Alma skrev:Rote 7233 kan inte ha varit med i mer än ett år, i alla fall, eftersom vi spelade samma rote på Fältlägret som rote 4644 Smile Det verkar vara rätt bra omsättning på skyttefalkar i fanan, eftersom pepparroten är ny och Trézieme ännu nyare, och båda är rotar formade i någon annan fana utan gamla skyttar från fana 723 kvar... Kan vi göra något spelbart av det? Very Happy

Åh, ja! Jag är för. Very Happy
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Mimmi tor apr 04, 2013 12:46 pm

Haha! Ja! Det spär ju ännu mer på känslan av skyttefalkar som "expendable troups"! ^^
Vore kul om fanan haft mängder av skyttefalkar som dött hela tiden, så kan både vi och trezieme vara relativt nya i fanan och ha kort förväntad livslängd.. Razz
Mimmi
Mimmi
Lansför

Antal inlägg : 72

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Robert_Ö mån apr 29, 2013 7:30 pm

Hur är det med slagfalksrotarna?
Flera i 32:an är ju veteraner, till och med från första gilleskriget.
Hur är det med 31:an, vet de högre befälen om att Karins roll och Martinas roll fortfarande lever och är tillfångatagna eller har de förklarats KIA?
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Karin Gustafsson tis apr 30, 2013 7:18 am

Min roll gick vilse i skogen när hon skulle återansluta till fanan efter att ha fött barn i en jorgalsk by. Ni antar att hon är död.
Jag tror inte att Martinas roll har tillhört fanan tidigare.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Robert_Ö tis apr 30, 2013 6:20 pm

Karin Gustafsson skrev:Min roll gick vilse i skogen när hon skulle återansluta till fanan efter att ha fött barn i en jorgalsk by. Ni antar att hon är död.
Jag tror inte att Martinas roll har tillhört fanan tidigare.
Ah, ok. När var detta? Var du rotemästare i roten när du försvann?
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Karin Gustafsson ons maj 01, 2013 8:27 pm

Gabi lämnade fanan typ i september. I typ november fick ni bud om att jag var på väg tillbaks. (Jag har glömt de exakta datumen, om jag nu har uppgett dem någonstans.) Efter det har ni inte hört någonting.

Jag har inte bestämt mig än om jag var gardist eller lansför. Inte rotemästare i alla fall.
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  JohanT sön jun 02, 2013 5:16 pm

Jag tror att vi har kommit direkt från Cordovien, JS satt och snackade roller igår och vi enades om att Gillet förmodligen har färre spioner i Cordovien än i Jorgala. Kanske har trupper skeppats från Jorgala, till Cordovien, för att där lastas ombord på de skepp som skulle skeppa förnödenheter till Gillet.

Det är trevligt om vi alla har en gemensam tanke kring hur lång tid det gått, sedan vi var till sjöss.

JohanT

Antal inlägg : 25

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Karin Gustafsson tis jun 04, 2013 8:16 pm

Har rote 32 skeppats från Jorgala till Cordovien och därifrån till Valoi? Ni har alltså inte varit med i fanan särskilt länge? Eller har hela fanan gjort den förflyttningen?
Karin Gustafsson
Karin Gustafsson

Antal inlägg : 183

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Alma ons jun 05, 2013 4:00 pm

Fänikan, och därmed fanan, borde väl logiskt sett skeppats från Jorgala till Valoi?
Alma
Alma
Gardist

Antal inlägg : 51

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Harleqin tor jun 06, 2013 9:55 am

Det var min första tanke också, men eftersom Gillet förmodligen har fyllt södra Jorgala med spioner så kan det har varit svårt att fylla några fartyg med soldeter i stället för vin och sedan skicka iväg dem helt obemärkt.

Dessutom så vore det en ganska coll grej om vi skeppats hem till Cordovien och fått återse hemlandets gröna kullar genom ett gallerförsett barackfönster och lukta på befrielsen innan vi lastats ombord på nya fartyg och skickats iväg mot nya krig. Tänk er den besvikelsen!

Men oavsett hur vi skickats till Valoi så borde vi väl kunna anta att fanan samlats ihop för den här expeditionen. Grunden kan ju vara de soldater som skickats från Vency i början av kriget, men förmodligen har vi splittrats upp och organiserats om flera gånger sedan dess, och många soldater kan ha kommit in från andra håll.

Om de nya striderna inte pågått så länge så kan vi fortfarande vara hyfsat intakta, en eller två rotar kan ha fyllts på senare och övriga kan ha några luckor.

Karin: Om din roll försvann i Jorgala i höstas så har vi nog räknat bort möjligheten att du ska dyka upp i Valio på egen hand. Om vi lyckas befria fånglägret så får vi nog en överraskning vi inte räknat med.

Harleqin

Antal inlägg : 12

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Robert_Ö sön jun 09, 2013 7:37 pm

Hur går det, Nyllet, har du skrivit nåt på historian än? Posta gärna det du har, så vi har nåt att diskutera kring.
Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Johan Nylin ons jun 12, 2013 9:23 pm

Nej, jag har väntat på arrangörernas historia för fänikan, men det verkar hopplöst. På fredag är det skolavslutning och därmed har jag inte mer jobb i sommar, då ska jag ta itu med det på allvar.
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Emil Rogvall ons jun 12, 2013 9:25 pm

Jag har varit i kontakt med Hanna Modin angående fänikans historia. Den behöver slipas men finns i grova drag. Prata med henne du med, Johan Nylin, så kan du säkerligen också få access till dokumentet och arbeta med fänikans historia. Smile
Emil Rogvall
Emil Rogvall
Rotemästare

Antal inlägg : 168

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Johan Nylin ons jun 12, 2013 10:14 pm

Jag har fått den delad till mig av Carl!
Johan Nylin
Johan Nylin
Adjutant

Antal inlägg : 43

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Robert_Ö sön jun 30, 2013 5:34 am

Robert_Ö
Robert_Ö

Antal inlägg : 49

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Karolina Staël tis jul 09, 2013 10:55 am

Jag har postat en kortare bakgrundsberättelse i egen tråd, efter att ha pratat med Johan och Max. Resten av er bakgrund har jag dock inte koll på. Very Happy 
Karolina Staël
Karolina Staël

Antal inlägg : 3

Till överst på sidan Gå ner

Fanans historia Empty Sv: Fanans historia

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet